Kuala Lumpur - Koh Lanta Thailand

1 maart 2016 - Ko Lan, Thailand

Georgetown, oooohww Georgetown, that's te place I wanna be. Georgetown, ooohww Georgetown, that's the place I meet people like me ..... Soms fluit ik als ik fiets omdat ik niet kan zingen. Maar ach, wie hoort me als ik met 15 km per uur voortbeweeg. En verzinnen van je eigen songtekst is real fun. Helemaal als het beeld dat je schept de waarheid wordt.
Onderweg, dus ook in Georgetown, ben ik veel reizigers (backpackers) tegengekomen. Mensen die oprecht geintereseerd zijn in natuur en cultuur. Deze reizigers zouden de wereld moeten regeren, dan kan de Dikke het woord 'wapen' vaarwel zeggen.
Georgetown is een stad om verliefd op te worden. Prachtige koloniale huizen met op de achtergrond hijgende Bijlmerflats. Natuurlijk mag je het ook haten. Ik ben groot geworden in Kanaleneiland Utrecht. Wat een lelijke wijk is dat zeg. Toch, om de hoek loert de schoonheid. Het is net als reizen. Soms niet bewegen. Op een plek wat langer blijven. De plek een kans geven. Of beter gezegd, jezelf een kans geven. Die gekke wereldbol doet zijn werk voor jou. Het draait en het draait ....
In Georgetown ontmoette ik Silwia uit Polen. Haar baan bij de BBC in Warschau had ze opgezegd om te kunnen reizen. Ja, in Londen was ze geweest, maar ze wilde meer. Daarom had ze voor Nieuw-Zeeland en Australie een werkvisum aangevraagd. Helaas geldt er een restrictie voor Poolse burgers. Per jaar mogen er maximaal 100 in Nieuw-Zeeland en 200 in Australie aan de slag met zo'n werkvisum. Er is geen limiet voor bijvoorbeeld ... Nederlanders. Discrimantie van een EU burger? Timmermans, werk aan de winkel!
Mooi Langkawi, jij met je onverantwoordelijk blindmakende stranden. Je bent belanstingvrij. Elk eiland verzuipt onder de belastingdruk en jij blijft simpel boven water. Dat zou iets zijn, Texel belastingvrij maken. Dat is het leuke van ZO Azie. Alles kan en niemand zeikt.
Het allerbelangrijkste van het reizen op een fiets is dat je stopt als ze je van de kant roepen en wenken. Wie weet wat ze in petto hebben. Meestal eten, goed eten. Bij hun, in het noorden van Thailand, was het niet anders. De geur van de soep deed me kwijlen, zo erg dat mijn kom bijna overliep. Het was rond het middaguur en een glas Hong Thong whiskey stond naast mijn soep. Drinken brother. En nog eentje. Daarna twee of zo? Ben het kwijt.
Ik stop nu met schrijven anders tikken mijn vingers door tot ver in de morgen. Zelf heb ik een bloedhekel aan die oeverloze reisverhalen. Nog een klein dingetje. Eergister.
Ik zit op het srand. Waar in hemelsnaam is de huid zonder versierselen gebleven?
Dag lieve vrienden.

1. Gijs van den Berg:
    1 maart 2016
    Dank weer Jelle voor je verhaal, ik hou van die verhalen (zoals die van Floortje Dessing op t.v.). Je neem me even mee, laat me meegenieten van jouw belevenissen. Respect voor je!
    Blijf er mee doorgaan. Goeie reis verder!!
    H.gr. Gijs
  2. Ria Verhoeven:
    1 maart 2016
    Jelle, geweldig wat je allemaal meemaakt en ziet onderweg! Iedereen kan zo op afstand een beetje meegenieten hè! Mooie foto's ook, ik blijf je zeker volgen
    Groet, Ria Verhoeven
    Sliedrecht
  3. Machteld:
    1 maart 2016
    He Jelle, wat n geweldige verslagen en foto's. Ik ga met m'n zus en haar gezin een weekje naar Thailand. Ben 25 maart een paar dagen in Bangkok. Ken je schema niet maar zou het te gek vinden een biertje met je te drinken. Wie weet tot dan. Groeten!
  4. Jan en Trijnie:
    2 maart 2016
    Ha Jelle, weer geweldig om te lezen, je neemt ons mee op reis als Foortje !! We zijn zelf ook weleens op Maleisie geweest en daar rond gereist. Hoop niet dat je met de fiets naar Cameron Highlands geweest- heel mooi maar met de fiets wel heel zwaar denk ik. Geniet ze !
    Groet, Jan

oh ja De Omloop : winst van Avermaat voor Sagan
    Kuurne : winst talent Japser Stuyven
  5. Ullie:
    2 maart 2016
    Hey Jelle, fantastisch om te lezen en te zien hoe jij je kunt vermaken (drijvend schoonheidje bijv), blijf je volgen ouwe reus.
  6. Siebe:
    8 maart 2016
    Lekker bezig Jelle, het is een feestje om je stukjes te lezen en weer even terug te gaan naar dat prachtige Azië. Hier moeten we het doen met Conimex :(
    Have fun and keep writing!
    Siepkiep